معرفی یک نهاد غیرانتفاعی گزارش‌گری تحقیقی و بازنگاهی به گزارش‌های تحقیقی، نفوذ و اثرگذاری این مرکز ژورنالیستی مستقل در سال ۲۰۱۷:
کفه سنگین سوژه‌های اجتماعی برای روزنامه‌نگاران تحقیقی غربی

▪چرا روزنامه‌نگاران نباید بگویند به چه کسی رأی می‌دهند؟

نگاهی به رد پای «ژن خوب» صاحب‌منصبان در شرکتها و مشاغل بانفوذ و پرمنفعت
رد خون در نرخ اشتغال و بیکاری کشور

آینده روزنامه‌نگاری چاپی هنوز مشخص نیست
آیا روزنامه‌ها می‌میرند؟

گزارش‌های تحقیقی که جایزه پولیتزر گرفتند (۲۰۱۸/۵ )
معامله‌های مشکوک کاندیدای سنا

ماجرای ۴ خصوصی‌سازی بدون بازسازی و پرحاشیه
ردپای سیاست‌های خصوصی‌سازی در اعتراضات کارگران

گزارش‌های تحقیقی که جایزه پولیتزر گرفتند (۲۰۱۸/۴ )
پروژه‌های مخفیانه، اعتبار خبرنگاران را هدف گرفته‌ است

تنها بیست‌و‌یک کیلومتر مانده به هفت‌تپه
چکاپا: یک خصوصی‌سازی موفق

افشاگری سایت پروپابلیکا از فعالیت‌های اقتصادی پنهانی رییس‌جمهوری کنونی آمریکا
ماجرای سرمایه‌گذاری مخفیانه دونالد ترامپ چیست؟

گزارش‌های تحقیقی که جایزه پولیتزر گرفتند (۲۰۱۸/۳ )
سخت‌‌گیری‌ و راستی‌آزمایی واشنگتن‌پست مانع از انتشار اخبار جعلی شد

«افق نو» عرصه اطلاع‌رسانی و آموزش روزنامه‌نگاری تحقیقی در ایران و پروژه‌ای در‌ زیرمجموعه گروه رسانه‌ای «جامعه نو» است. این فضا که از سال ۱۳۹۴ با نام «افق اقتصاد» با گرایش غالب گزارش‌های تحقیقی اقتصادی فعال بوده است، به مسیر تکامل روزنامه‌نگاری کندوکاوی در ایران اختصاص خواهد داشت.
درباره ما بیشتر بخوانید.




معرفی کتاب؛
عکاسی تحقیقی: استحکام و استناد روایت با تصویر

کتاب «عکاسی تحقیقی: استحکام و استناد روایت با تصویر»، برای روزنامه‌نگاران، فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) و کسانی که عکس‌ می‌تواند استحکام‌بخش و مستندکننده کارشان باشد، نوشته شده است. این کتاب راهنمایی نه برای گرفتن عکس بهتر، که برای چگونگی استفاده از دوربین برای جمع‌آوری شواهد و مستندات یک گزارش است». اگر در پی قلق‌های دستیابی به یک روایت و گزارش تحقیقی از راه کالبدشکافی جزییات و شواهد یک ماجرا با عکس هستید این مقدمات به کارتان می‌آید:

افق نو _ صبا طاهریان: هیچ‌چیز مثل یک عکاس زبده نمی‌تواند یک روایت تحقیقی را زنده به تصویر بکشد و آن را برجسته کند و استحکام ببخشد. یکی از بدترین جنایاتی که روزنامه‌نگاران تحقیقی مرتکب می‌شوند این است که ماه‌ها برای یک ماجرای بغرنج و پردامنه وقت می‌گذراند و تنها چند دقیقه زمان را به تصویربردار و عکاس برای نمایش آن ماجرا اختصاص می‌دهند و او را همراه می‌کنند. در حالی که کار با عکاسان خبری که تخصص خود را خوب می‌دانند (و البته دوشادوش طراحان و هنرمندان گرافیست) می‌تواند یکی از لذت‌های واقعی انجام یک کار تیمی باشد.

مشخصات نویسندگان کتاب «عکاسی تحقیقی: برجسته‌سازی یک داستان با تصاویر»

مشخصات نویسندگان کتاب «عکاسی تحقیقی: استحکام و استناد روایت با تصویر»

ما خوش‌شانس بودیم که این کتاب جدید درباره عکاسی تحقیقی به نام «عکاسی تحقیقی: استحکام و استناد روایت با تصویر» نوشته CJ Clarke ، Damien Spleeters و  Juliet Ferguson. به تازگی منتشر شده است. این کتاب حاصل کار مرکز روزنامه‌نگاری تحقیقی در انگلستان و در دانشگاه شهر لندن است و تدریس آن در مدرسه تابستانی هر ساله CIJ (مرکز روزنامه‌نگاری تحقیقی) آغاز شده است.

از CIJ که اجازه داد گزیده‌ای از کتاب را منتشر کنیم، سپاسگزار هستیم. از این کتاب، راهنمایی‌های مفید برای عکاسی از اسناد و مدارک، ذخیره عکس‌ها و بازیابی اطلاعات از‌دست‌رفته را می‌توان ‌آموخت. در این کتاب بخش بزرگی به عکاسان مناطق جنگی یا مناطق جنگ‌زده اختصاص دارد تا بیاموزند چگونه از سلاح گرم عکس‌های معتبری تهیه کنند.

نویسنده توضیح می‌دهد: «این کتاب برای روزنامه‌نگاران، فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) و کسانی که عکس‌ می‌تواند تکمیل‌، مستندکننده و استحکام‌بخش کارشان باشد، نوشته شده است. این کتاب راهنمایی نه برای گرفتن عکس بهتر، که برای چگونگی استفاده از دوربین برای جمع‌آوری شواهد و مستندات یک گزارش است». اگر در پی قلق‌های دستیابی به یک روایت و گزارش تحقیقی از راه کالبدشکافی جزییات و شواهد یک ماجرا با عکس هستید این مقدمات به کارتان می‌آید:

عکاسی از اسناد

هنگام عکس گرفتن از اسناد، مهم‌ترین نکته این است که کلمات قابل خواندن و تا حد امکان واضح باشد. درحالت ایده‌آل شما نیاز به یک دوربین دارید که بتوانید با استفاده ازفرمت RAW عکس بگیرید یا از فیلم نگاتیو استفاده کنید. ‌مهم‌ترین عنصر نور است، به‌ویژه اگر شما از سطوح غیرتخت مانند صفحات اسنادی که به هم وصل است یا صفحات یک کتاب عکاسی می‌کنید. تا جایی که امکان دارد  به سوژه نزدیک شوید، با نور طبیعی عکاسی کنید و از نور فلاش و فلورسنت که باعث انعکاس نور می‌شود پرهیز کنید تا در عکس، نوشته‌ها خوانا باشند.

اگر می‌توانید اسناد را جا‌به‌جا کنید. از سه‌پایه برای عکاسی به‌طور مستقیم استفاده کنید؛ طوری که لنز دوربین به سمت پایین باشد و پایه‌های دوربین خارج از کادر قرار بگیرند. برای تنظیم دوربین روی سه‌پایه، اول، دو پایه آن‌ را به سمت عقب ببرید و طول پایه سوم را بلند و وسیله‌ای برای تعادل سه‌پایه پیدا کنید.

اگر قرار است بیشتر از یک بار عکس بگیرید، دوربین را بر روی یک سند تنظیم کنید و لبه کادر سند را روی میز علامت بزنید و پس از یک بار عکاسی صفحه بعدی را درست روی علامت قرار دهید تا نیاز نباشد برای هر بار عکاسی دوربین را تنظیم کنید. اگر اسناد مانند صفحات یک کتاب به یکدیگر متصل هستند این کار جواب نمی‌دهد و شما باید برای هر بار عکاسی دوربین را جداگانه تنظیم کنید. اما هم‌چنان می‌توانید از علامت روی میز به عنوان راهنما برای قرار دادن اسناد دیگر در جای درست استفاده کنید.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید اسناد را جا‌به‌جا یا از سه‌پایه استفاده کنید از قسمت‌های یک صفحه جداگانه عکاسی کنید و در نهایت آن‌ها را کنار هم قرار دهید. حتما رنگی عکاسی کنید نه سیاه و سفید چون عکس رنگی واضح‌تر است.

نگهداری عکس

یک کپی جداگانه از تمام عکس‌هایتان روی هارد دیگری نگه دارید تا در صورت خرابی هارددیسک تمام عکس‌ها را از دست ندهید. اکثر عکاسان یک کپی و بعضا کپی سوم و چهارم عکس‌هایشان را روی هارد دیسک یا دی‌وی‌دی ذخیره می‌کنند. اگر از دوربین دیجیتال برای عکاسی استفاده می‌کنید مطمئن شوید کپی فرمت RAW یا jpg  فایل عکس‌ها را دارید و تا حد ممکن تغییرات در تصویر خود را انجام دهید و به خاطر داشته باشید هر تغییری فقط باید برای بهبود کیفیت تصویر باشد.

فرمت‌های فایل

اکثر دوربین‌های دیجیتال فرمت‌های مختلفی برای عکاسی دارند. رایج‌ترین فرمت JPG / JPEG است. بعضی از دوربین‌ها  فرمت RAW برای عکاسی دارند. اگر دوربین شما هردو گزینه را دارد، همیشه از فرمت RAW برای عکاسی انتخاب کنید، این بالاترین کیفیت و بزرگترین سایز عکس است. به دلیل ماهیت فایل‌های RAW شما می‌توانید آنها را باز کنید و هر چند بار که می‌خواهید روی آن تغییرات اعمال کنید. با این کار عکس‌ها هرگز خراب نخواهند شد و به همین ترتیب می‌توان از آنها برای ثبت شواهد استفاده کرد.

تنها مشکل این است که قبل از آن‌که بتوانید از این عکس‌ها استفاده کنید باید آنها را به فرمتی تبدیل کنید که در هر برنامه‌ای باز شود. بهتر است آن‌ها را به TIFF یا JPG تبدیل کنید که به همین منظور به نرم‌افزار ویرایش عکس هم  نیاز خواهید داشت. در بیشتر دوربین‌های گران‌قیمت می‌توانید همزمان با هر دو فرمت RAW و JPG عکاسی کنید. بنابراین اگر شما به ارسال تصویر با هر دو فرمت نیاز دارید، این کار را انجام دهید.

برای دوربین‌های ارزان‌تر و تلفن‌های همراه،  JPG ها تنها گزینه هستند، پس در این حالت اصل عکس را ذخیره کنید و تغییرات را روی کپی آن اعمال کنید. هرچند باری که عکس را باز می‌کنید و بر روی فرمت  JPG  آن کار می‌کنید، امکان خراب شدن یا از بین رفتن عکس بیشتر می‌شود.

برای مشاهده، ویرایش، ارسال ای‌میل و چاپ عکس‌های خود، باید آنها را از دوربین به کامپیوتر منتقل کنید. این باید به طور مرتب انجام شود تا هیچ عکسی را از دست ندهید. برای تصاویر حساس‌تر یا اگر احتمال می‌دهید آنها توقیف شوند، عکس‌ها را در اولین فرصت ممکن ذخیره کنید.

نام‌گذاری فایل‌ها

برای اطمینان از این‌که تصاویر شما مدرک قابل اتکایی باشد، بهتر است کیفیت کار را با ذخیره تصاویر دیجیتال اصلی در هارددیسک یا CD، حفظ فرمت اصلی فایل، ساخت فایل‌های دیجیتال به صورت read-only و تغییر نام فایل‌های دیجیتال بالا ببریم. برای اطمینان از اینکه شما تصاویر خود را به درستی بایگانی کنید و به راحتی آنها را پیدا کنید باید از روشی برای نام‌گذاری استفاده کنید که به شما اطلاعات کلیدی را می‌دهد تا در صورت نیاز به اصل آن تصاویر رجوع کنید. یک سیستم خوب برای نام‌گذاری فایل‌های شما شامل این موارد است: تاریخ، نام پروژه، نام فایل اصلی و شماره توالی.

تصاویر خود را ایمن نگه دارید

رمزگذاری، خطر از بین رفتن اطلاعات شما را کاهش می‌دهد اما آن را از بین نمی‌برد. در بعضی مناطق عمل رمزگذاری به‌خودی‌خود شائبه‌برانگیز است. بنابراین اگر برای حفاظت از تصویرتان تصمیم به رمزگذاری آنها با استفاده از نرم‌افزار رمزگذاری دارید در نظر بگیرید از TrueCrypt  استفاده کنید که یک حجم پنهان برای شما ایجاد می‌کند.

بازیابی اطلاعات از‌دست‌رفته‌

به غیر از مواردی که تصاویرتان کاملا از کارت حافظه پاک شده یا تصاویر جدیدی جای تصاویر قبلی روی کارت حافظه ثبت نشده باشد، عکس‌ها قابل بازیابی هستند. بنابراین اگر مجبور باشید تصاویر خود را، از کارت حافظه حذف کنید در صورتی که از همان کارت دوباره استفاده نکرده و تصاویر جدیدی ثبت نکرده باشید می‌توانید آنها را هم برگردانید. برای بازیابی تصاویر نیاز به نرم‌افزار دارید:

DataRescue’s PhotoRescue، DataRecoveryWizard ویا SanDisk’s RescuePro

نام نرم‌افزارهای بازگرداندن تصاویر پاک شده است. هر دوی این موارد نسبتا کم‌هزینه و حتی رایگان است و تصاویر و داده‌ها را به حافظه کامپیوتر شما بازمی‌گرداند. توجه داشته باشید تصاویری که توسط گزینه فرمت پاک کرده‌اید سخت‌تر بازیابی می‌شوند تا آنهایی که با گزینه دیلیت پاک شده‌اند. اگر می‌خواهید تصاویری را که روی یک دیسک فرمت کرده‌اید بازیابی کنید، به یک نسخه قدرتمندتر از نرم‌افزارهای بالا نیاز خواهید داشت.

خروجی گرفتن از تصاویر

شما نیاز دارید که تصاویر خود را از دوربین به روی هارد جداگانه یا کامپیوتر محل کارتان منتقل کنید. اگر تصاویر شما JPEG با رزولوشن پایین هستند، می‌توانید به سادگی آنها را ای‌میل کنید. برای تصاویر RAW و فایل‌های بزرگتر که برای ارسال با ای‌میل بسیار حجیم است از یک سرویس اشتراک‌گذاری فایل آنلاین مانند You Send It استفاده کنید.  همیشه باید امنیت خود را در نظر بگیرید و مطمئن باشید خودتان و عکس‌هایتان در امنیت کامل هستید. تصمیم شما در همه حال به محیطی که شما در آن کار می‌کنید، بستگی دارد. اگر ارسال فایل عکس‌ها به‌صورت آنلاین ایمن نباشد، راه‌های حفاظت از کارت حافظه یا نگاتیوها را در نظر بگیرید.

پاک کردن تصاویر

همان‌طور که در بخش قبلی خواندید، هنگامی که تصاویر را از یک کارت حافظه پاک یا فرمت می‌کنید، آنها قابل بازگشت هستند. به‌طورکلی این یک اتفاق خوب است، چرا که معمولا می‌توانید عکس‌های ازدست‌رفته را بازیابی کنید. درعین‌حال مواقعی هم می‌خواهید کلا عکس‌ها از کارت حافظه پاک شوند، ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که کارت را فرمت کنید و سپس آن را با عکس‌های جدید پر کنید. این کار بقایای تصاویر قبلی را کاملا از بین خواهد برد.

نرم‌افزار SanDisk  نیز به‌طور کامل و دائمی داده‌ها را از کارت‌های حافظه حذف خواهد کرد. پاک کردن کارت‌های حافظه از تصاویر یک فرایند پیچیده است و می‌تواند مدت زیادی طول بکشد و هیچ راهی برای بازیابی اطلاعات پاک شده وجود ندارد، بنابراین  قبل از پاک کردن از تصمیم خود مطمئن باشید.

Photo: BigTallGuy in Flickr (CC License)

Photo: BigTallGuy in Flickr (CC License)

همین کار را می‌توان برای داده‌هایی که شما بر روی هارددیسک کامپیوتر ذخیره می‌کنید انجام داد. اگر بخواهید اطمینان حاصل کنید که حافظه کامپیوترتان را به طور کامل پاک کرده‌اید می‌توانید از نرم افزار رایگان Eraser  استفاده کنید.

چگونه می‌توان از سلاح گرم عکس‌های مناسب گرفت؟

خبرنگاران در مناطق جنگی یا جنگ‌زده اغلب با انواع اسلحه و مهمات مواجه می‌شوند که ممکن است شواهد مهم و ضروری برای ثبت باشند. خیلی خوب است که بتوانید از یک اسلحه گرم تصویر واضحی بگیرید اما ممکن است این کل داستان نباشد.

  • اگر می‌خواهید یک تصویر کلی و واضح از اسلحه، بدون تحریف واقعیت بگیرید، آن را بر روی زمین قراردهید و از بالا عکس بگیرید.
  • با وضوح بالا عکس بگیرید تا بعدا هر چقدر خواستید روی عکس زوم کنید و تصویر همچنان واضح باشد.
  • همیشه می‌توانید یک شیء مرجع را به منظور تعیین مقیاس آن در عکس در کادر قرار دهید، مخصوصا برای سلاح گرم غیر‌معمول.
  • نشانه‌های روی سلاح را بررسی کنید و از آن‌ها عکس بگیرید: مارک کارخانه، مهر‌و‌موم، شماره سریال، کالیبر، بارکد، علائم اثبات و غیره. گاهی اوقات آنها به راحتی قابل رؤیت نیستند و ممکن است بیش از یک نشانه وجود داشته باشد، بنابراین به‌طور کامل و تا زمان مجاز آن را بررسی کنید. هم‌چنین مهم است که عکس‌هایی از ضامن، نوع اسلحه و دوربین آن بگیرید و به یاد داشته باشید که هر کدام کجای سلاح قرار می‌گیرند.
  • یک تصویر از رزمنده با اسلحه‌اش بگیرید. این کار از زمینه و کلیت محیطی که اسلحه گرم آنجا یافت‌شده است ایده بهتر و کامل‌تری به بیننده می‌دهد.

منبع: https://gijn.org/2013/07/15/investigative-photography-supporting-a-story-with-pictures/

لینک کوتاه:

مطالب اخیر